8 Vragen over bedrijven en Social Media

In de kerstvakantie ontving ik van een afstudeerder een lijstje met vragen over Social Media. Tijdens het beantwoorden besloot ik dat dit wel een blogpost mocht worden. Reacties zijn meer dan welkom!

1. Is Social Media een hype of is het straks onmisbaar voor bedrijven?
Social media is geen hype meer en heeft diverse bedrijven al veel opgeleverd. Met name in customer service reageren veel bedrijven nu al snel op situaties die anders zouden escaleren. Social Media dekt natuurlijk niet alle gebruikers of de hele doelgroep. Het is dus een complementaire dienst die essentieel en al zo goed als onmisbaar is.

2. Welke factoren spelen voor een bedrijf de belangrijkste rol om wel of niet gebruik te maken van Social Media?
Onvoldoende draagvlak en middelen vanuit de organisatie zijn de grootste problemen in de participatie van bedrijven en organisaties in Social Media. Social Media gaat over mensen, en als de mensen er geen zin in hebben, of er zijn geen mensen beschikbaar om het geheel in goede banen te leiden gaat het mis.

3. Is het belangrijk om bijvoorbeeld veel “followers” of “fans” te hebben als er gebruik wordt gemaakt van Social Media?
Deze vraag is platform afhankelijk. Om als bedrijf op twitter mee te doen hoef je niet veel vrienden te hebben. Met zoekopdrachten vindt je vrij eenvoudig de dialogen die relevant zijn en kun je participeren. Op een platform als facebook en hyves is dat natuurlijk anders omdat niet alle informatie van gebruikers vrij beschikbaar is. Het geeft ook aan dat je verschillende content kan aanbieden via de verschillende kanalen. Wil je alleen luisteren en reageren of wil je ook kennis delen? Bij het delen van informatie via Social Media kanalen is het dan wel erg handig om je netwerk te versterken door middel van “followers” en “fans”, als je dit niet doet ben je een roepende in de woestijn.

4. Is elke branche geschikt voor Social Media?
Eigenlijk moet je de vraag omdraaien: is Social Media geschikt voor elke branche? Hierop kan ik volmondig ‘ja’ antwoorden. Marktonderzoek is duur, en met Social Media kun je heel goed luisteren naar de markt. Het is natuurlijk wel zo dat bepaalde producten en aspecten van het leven meer besproken worden dan andere. Aanbieders van communicatie en OV zijn natuurlijk veel onderwerp van gesprek, daarna het uitgaansleven, overheden etc etc.

5. Wat zijn de grootste risico’s bij het gebruik van Social Media voor bedrijven?
Het grootste gevaar ligt in een misinterpretatie van Social Media. Het is primair een medium om te luisteren en secundair om te vertellen, maar zeker niet om te schreeuwen. Het is op geen enkele manier te vergelijken met traditionele marketing/media en hier zullen bedrijven aan moeten wennen, en mee leren omgaan.
Daarnaast is het belangrijk om de medewerkers van het bedrijf duidelijke instructies te geven bij de participatie aan Social Media en al deze activiteit op het internet te stroomlijnen. De risico’s zijn anders dat medewerkers vertrouwelijke informatie kunnen vrijgeven, of (nog veel erger) het imago van het bedrijf/organisatie kunnen schaden. Stroomlijnen van kanalen is belangrijk om te voorkomen dat de aanwezigheid op bepaalde kanalen een eigen leven gaan leiden en als het ware los komen te staan van de overige corporate identity en aanwezigheid op het internet.

6. Welke sites/tools acht u onmisbaar voor bedrijven bij het gebruik van Social Media?
Naast de internet browser en de gebruikelijke toepassingen voor Twitter adviseren wij onze klanten om ook aandacht te besteden aan een interne richtlijn voor het personeel. Hierin bespreek je het kader waarbinnen het personeel zich kan bewegen namens het bedrijf. Ook hebben we verschillende oplossingen om de diverse Social Media kanalen te stroomlijnen en te integreren met de website van de klant.

7. Hoe groot is het effect van Social Media op Linkbuilding?
Linkbuilding is een middel om bezoekers te trekken naar je website. Als het gebruik van Social Media sterk verweven is met de website is het effect ervan op de bezoekersaantallen natuurlijk groter dan wanneer deze kanalen gescheiden blijven. Voor veel bedrijven liggen hier dilemma’s: veel Social Media kanalen hebben een persoonlijk karakter. De binding tussen het professionele en persoonlijke vlak is vaak ongemakkelijk en soms onwenselijk.

8. Welke ontwikkelen voorspelt u op het gebied van Social Media?
De nieuwigheid is er voor de “early adopters” inmiddels wel vanaf. Nu is het de vraag of het goed opgepikt gaat worden door bedrijven en normale gebruikers. Het lijkt erop dat Social Media vooral op mensen onder de 40 goed aanslaat. Naarmate verschillende diensten toegankelijker worden kan de gebruikersgroep groter worden, in gebruik bijvoorbeeld standaard aanwezig op alle mobieltjes, maar ook in concept zodat 40+ mensen niet het gevoel hebben iets nieuws te moeten leren.
Een andere belangrijke ontwikkeling is dat bedrijven (opnieuw weer) persoonlijk moeten gaan worden, gebruik van Social Media is veel anders dan bijvoorbeeld de inzet van een marketing campagne. Het gaat om dialoog (luisteren en antwoorden) en niet om monoloog (wie schreeuwt het hardst). Het gebruik van Social Media vereist dus een nieuwe houding van de bedrijven, het is fascinerend om te zien hoe verschillende bedrijven en organisaties hiermee omgaan.

Avatar

About Frank Tech

Wil je sneller wifi en sneller internet? Is gaming achterhaald of is er sprake van zoom-buffering? Wat is een Mesh WiFi en WiFi 6? Vraag je je af welke telefoon je moet kopen? Wilt u de beste mobiele tips en trucs weten? Dan ben je hier op de juiste plaats! Mijn naam is Frank, aka Frank Tech, en ik maak technologie begrijpbaar voor iedereen - ik beantwoord jouw technische vragen. Je ontvangt tips, trucs, hoe te, recensies en apps - in eenvoudige taal die we allemaal begrijpen! Voordat jij fr volgende mobiele telefoon, gadget of actiecamera koopt, bekijk mijn reviews. Voordat je volgende mobiele telefoon, gadget of actiecamera koopt, bekijk mijn hands-on reviews, apparaten, iPhones, Android, tablets en andere technische spullen.

View all posts by Frank Tech →