Google virtual tours

Google heeft voor een ware revolutie gezorgd op het internet. Alle antwoorden liggen binnen handbereik, dankzij Google Translate hoeven we maar één taal te kennen en Google Maps zorgt ervoor dat we niet meer verdwalen. Google Business View klinkt je misschien niet meteen bekend in de oren, maar dit project heeft alvast de Verenigde Staten veroverd. Google Business View fungeert als een extensie van Google Street View en Google Maps. Deze 360° panoramafotografie zorgt ervoor dat we aan windowshopping kunnen doen vanuit onze luie zetel. Dankzij Google virtual tours kunnen klanten een kijkje nemen in de zaak zelf. De Gentse start-up Poppr maakt met de slogan ‘We start where street view stops’ hun missie om volledig België te virtualiseren.

Hoe wordt zo’n virtuele tour gemaakt? De Google Trusted Photographers van het bedrijf Poppr maken elke drie meter foto’s van de ruimte vanuit alle hoeken. Dankzij de Google Software (Salesforce) kan men netjes alle beelden aan elkaar lijmen. Hierdoor krijg je een 360 graden rondblik waardoor je het hele bedrijf kunt doorwandelen.

Alleen maar voordelen

De pluspunten van deze virtuele rondleidingen van ondernemingen blijken eindeloos te zijn. Niet enkel op psychologisch vlak, maar ook op vlak van concurrentie. 360° foto’s geven een “more-exposure effect”. Klanten worden gerustgesteld door het feit dat ze de zaak al een keertje vanbinnen hebben gezien. Het geeft hen een vertrouwd gevoel en verlaagt de drempel om de winkel een keertje in het echt te bezoeken. Met een virtuele rondleiding toont de ondernemer ook aan dat men niets te verbergen heeft en dat hij of zij trots is op hun zaak. Daarnaast heeft de tour een positieve weerslag op recensies op Google. In het verleden is gebleken dat zaken met een Google Business View veel meer positieve reviews hadden dan zaken zonder. De zaak is immers altijd op haar mooist zichtbaar door het tijdloze karakter van de foto’s.

Geef concurrentie het nakijken

Van de Sint-Pietersabdij tot VRT en Q-music, alle grote namen springen op de kar. Trendsetters zijn het, want de Belgische markt is nog niet compleet veroverd. Het geeft alvast een ware voorsprong op de concurrenten, want een virtuele rondleiding geeft zonder twijfel een verfijnde, professionele indruk.

Maar dat is niet het enige concurrentieel voordeel. Als men nadien de bedrijfsnaam in kwestie intypt op Google, zal voortaan rechtsboven een kader verschijnen. Dit kader bevat zowel de ligging van het bedrijf, als een professionele fotoshoot en de Google virtual tour. De impact van deze kader mag zeker niet onderschat worden. De afbeeldingen trekken meteen de aandacht van de surfer. Eenmaal men de professionele virtuele rondleiding ziet, maken de concullega’s geen schijn van kans meer.

Je kan dus wel stellen dat het hebben van een Google Business View van onmiskenbaar belang is. De eerste indruk die daarmee geschapen wordt, is van onschatbare waarde. En je hebt maar één kans op een eerste indruk, niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *